20230907 08:33 Informationen uppdaterad rörande alternativ för bredbandstelefoni
20230821 06:20 Informationen uppdaterad rörande alternativ för bredbandstelefoni
20230214 19:05 Informationen uppdaterad rörande kontaktvägar vid frågor
20230213 19:30 Informationen uppdaterad rörande antal TV-boxar och krav på inkoppling
20230207 12:00 Informationen uppdaterad rörande uthämtning vid senare tillfälle

Vad är på gång?

Föreningen har tecknat ett nytt avtal med Telia om tjänsteleveranser i vårt fibernät.
Avtalet började gälla från november 2022.

Nu levererar Telia högre hastighet, 1000 Mbit/s upp och 1000 Mbit/s ner ! (typ. värde 850/850)
Dessutom ingår ny abonnentutrustning.

Information angående:

Vad får jag för ny utrustning?

1 st Router
https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/products/wifi-router-f1 

1 st TV-box (Android TV) 
https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/unicast-sdmc-dv8919x

1 st TV-Box (Snarlik funktion som den gamla)
https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/arris-vip-4302

Hur får jag utrustningen?

Möjlighet till hämtning i Bygdegården vid två tillfällen:

  • Onsdag 15/2 16.00–19.00
  • Söndag 19/2 10.00–14.00

Utlämning kan även ske vid senare tillfälle efter kontakt med föreningen.


OBS
Allaredan med vår gamla utrustning, mediaomvandlare och router 799 V2 har vi nu med det nya avtalet 1000 Mbit/s upp och 1000 Mbit/s ner !
(typ. värde 850/850)
Så något omedelbart byte till den nya routern är inte nödvändigt.
Allt rullar på med högre hastighet så länge dessa enheter inte behöver uppdateras eller går sönder.


Vilka beslut behöver jag göra angående tjänster?

I det nya avtalet finns det tre alternativ om vilka tjänster som önskas.
Priserna gäller från april 2023:

  • Alternativ 1: (Nuvarande) Bredband 1000/1000, TV Lagom med Tvilling och Telefoni
    300:-/månad (avgiftssänkning!)

  • Alternativ 2: Bredband 1000/1000 och Telefoni
    270:-/månad

  • Alternativ 3: Telia Öppenfiber
    60:-/månad
    Man väljer därutöver själv leverantör
    https://www.bredbandswebben.se/

Alternativ 1 gäller om inget aktivt omval önskas.
Vid uthämtningen av utrustningen går det att meddela ändrat alternativ, går även bra att göra det senare.

Vilka beslut behöver jag göra angående telefoni via bredbandet?

Den nya routern saknar uttag för bredbandstelefoni.

Många har valt att inte längre använda sig av sitt 0498-nummer via fiber men för de som vill ha kvar sin gamla 0498-nummer finns det olika lösningar som går runt problemet.

  • Alternativ 1 Behålla den gamla routern och dess koppling till 0498-telefonen.
    Stödet för bredbandstelefoni via routern upphör förmodligen under 2024

  • Alternativ 2 Vidarekoppla(medflyttning) 0498-numret till valfri mobiltelefon
    Man kan fortfarande nås via 0498-numret men man ”visar” inte sitt 0498 när man ringer ut.

  • Alternativ 3 Beställa ett nytt SIM-kort från Telia 020-20 20 70 vardagar 09-14 eller 90 200
    Använda SIM-kortet för "Hemtelefoni via mobilnät" i en mobiltelefon.
    Man kan fortfarande nås via 0498-numret men man ”visar” inte sitt 0498 när man ringer ut, blir det nya mobilnumret.
    Se faktablad:
    Hemtelefoni via mobilnät


  • Alternativ 4 Utföra en så kallad ”bryggning” i gamla routern för att ligga kvar med kopplingen till 0498-telefonen via den.
    Nya routern kopplas sedan till den gamla.
    Allt fungerar som förut, dock till priset av mer utrustning.
    Stödet för bredbandstelefoni via routern upphör förmodligen under 2024

Att känna till för Alternativ 2 och 3
Nyare mobiltelefoner har möjlighet att använda fastighetens Wifi-nät för samtal om mobiltäckningen är dålig.

Vilka inkopplingar behöver jag göra?

  • Byta ut router (om så önskas för bättre Wifi)
    Instruktion:
    Kom i gång-guide för bredband med wifi-router

  • Byta till nya TV-boxar, befintliga TV-boxar upphör att fungera W20 (ev. tidigare)
    Instruktion:
    Koppla in tv med wifi-tv-box (dv8919x)

    OBS Aktiveringen av TV-boxen "dv8919x"
      förutsätter att TeliaPlay-tjänsten är aktiverad.
    Detta kan kontrolleras genom att surfa till https://www.teliaplay.se/ och logga in.
    Koden återfinnas genom inloggning på https://www.telia.se/mitt-telia


    Även aktiveringskoden för TV-boxen "Arris-vip-4302" finns där om man inte har kvar abonnemangsbrevet från 2013.

    För att logga in på "Mitt-telia" fodras BankID

    OBS: Ni som inte har BankID behöver kontakta Telias kundtjänst på 020 20 20 70 eller https://www.telia.se/id snarast för att få personlig kod som krävs för att kontakta Telia rörande koder för installera TV-boxarna. Gör detta i god tid!

Frågor?

Eventuella frågor kan ställas vid utlämningen, genom att använda formuläret Mail till föreningen eller via telefon 070-844 52 98 (Jan Molinder)


Rev. 20230907

Extra information